0515 - 41 28 25 Sneek | 0527 - 502 405 Emmeloord | info@autoverzorgingnederland.nl

Exterieur

Exterieur

Stap 1

Is altijd wassen: zie stappenplan wassen.

Polijsten

Polijsten van de lak:

De meeste mensen denken dat het polijsten van je auto een simpel en gemakkelijke handeling is, waarbij je je lak in enkele minuten naar een nieuw staat brengt. Uiteraard is het afhankelijk van hoeveel tijd en aandacht je aan de auto kan besteden en hoe de staat van de lak is.

Waarom polijsten:

Er zijn meerdere redenen waarom je je auto moet polijsten:

  • Je lak is dof en verweerd.
  • Veel krassen door gebruik of wasstraat krassen/ door ondeskundig wassen).
  • Je lak is niet mooi te krijgen door alleen te wassen.
  • Vlekken in je lak (vaak door zonnebrand crème).
  • Vervuiling wat lang op de lak heeft gezeten, en je lak heeft aangetast.

Wat is belangrijk bij het polijsten:

Voor je gaat beginnen met polijsten ga je de auto bekijken:

  • Hoe de staat van de lak is
  • Wat voor soort krassen erin zitten maar ook vooral hoeveel
  • Wat wil de klant als maximaal resultaat dat er bereikt wordt?

Afhankelijk van bovenstaande factoren zal er een keuze van polijstmachine(‘s) en/ of polijstpad(‘s)gemaakt worden.

Korte uitleg: hoe erger de staat van het voertuig is hoe zwaarder de machine en grover de polijstpad en middel zal moeten zijn, afhankelijk hiervan zal er meer tijd nodig zijn.

1 stap polijsten (glans terug brengen)
Glans en kleur 100%
Swirls/waskrassen 70-90%
RDS/diepere krassen 50-80% **

Meerdere stappen polijsten (glans terug brengen, krassen verwijderen / lakcorrectie)
Glans en kleur 100%
Swirls/waskrassen 90-95%
RDS/diepere krassen 70-90% **

Meerdere stappen polijsten (krassen verwijderen / optimale lakcorrectie)
Glans en kleur 100%
Swirls/waskrassen 100%
RDS/diepere krassen 85-100%**

*  Afhankelijk van oppervlakte
** Diepere krassen die door de blanke en/of door de kleur lak heen zijn kunnen niet voor 100% hersteld worden, hiervoor zal het betreffende deel moeten worden overgespoten.
** Diepere krassen die door de blanke en/of door de kleur lak heen zijn kunnen wel tot een minimale zichtbaarheid hersteld worden. Resultaat zal per kras verschillen.

We gebruiken hiervoor drie verschillende machines, alle machines waar wij mee werken zijn van het merk Rupes.

Polijst Machines

soorten polijstmachines

RUPES:

“Leader zijn op de internationale markt, betekent intuïtief, snel, creatief én innoverend handelen”.

Rupes is een Italiaans familiebedrijf, welke is opgericht in 1947. Rupes staat voor productinnovatie en wordt erkend als (wereldwijde) marktleider op het gebied van de fabricage van professionele elektrische- en perslucht aangedreven gereedschappen, accessoires en afzuigsystemen.

De focus ligt op het ontwerpen en fabriceren van producten die voldoen aan de gezondheids- en veiligheidsregels: Dát is de basis voor elk nieuw productinitiatief.

Rupes staat voor het vereenvoudigen van het werk en de verhoging van de prestaties. 

Roterende polijstmachine:

Een roterende polijstmachine is een machine die enkel om zijn as draait. Deze is perfect om grove en veel lakdefecten te verwijderen. Deze machine is niet geschikt voor een fijne afwerking. Doordat de machine om zijn as draait is er een grotere kans op het risico om de lak te verbranden, hologrammen te houden of nog erger zelfs zonder verdere afwerking polijstbanen.

Gear driven:  

Rupes LK900 BigFoot Mille dit is de nieuwste machine op het gebied van polijstmachines, het is een combinatie van een roterende en excentrische polijstmachine.

De Rupes LK900 is een direct aangedreven, Gear Driven Dual Action Polisher: een geforceerd excentrische polijstmachine en ontwikkeld om de kloof tussen de roterende en excentrische polijstmachine te overbruggen.

Door de planetaire beweging ontstaat er meer warmte tijdens het polijsten maar beschikt de machine tevens over een uitslag tijdens het polijsten. Hierdoor kunt u diepere krassen en lakdefecten uit de lak verwijderen dan excentrische polijstmachines, maar door de excentrische uitslag creëert u geen hologrammen in de lak of verbrand u de lak.

Excentrische polijst machine:

 Deze machine met een dubbele beweging is relatief simpel in gebruik. Het gebruik van deze polijstmachine brengt minder risico met zich mee dan de roterende polijstmachine.  Een excentrische polijstmachine, maakt gebruik van een heel slim draaisysteem waardoor de plaat een soort schud beweging maakt. Doordat de as net naast het midden zit, beweegt de plaat een beetje op en neer. Deze schuddende beweging zorgt er vervolgens voor dat de plaat kleine rondjes maakt terwijl deze ook om zijn as draait.

oor kunt u diepere krassen en lakdefecten uit de lak verwijderen dan excentrische polijstmachines, maar door de excentrische uitslag creëert u geen hologrammen in de lak of verbrand u de lak.

Excentrische polijst machine:
Deze machine met een dubbele beweging is relatief simpel in gebruik. Het gebruik van deze polijstmachine brengt minder risico met zich mee dan de roterende polijstmachine. Een excentrische polijstmachine, maakt gebruik van een heel slim draaisysteem waardoor de plaat een soort schud beweging maakt. Doordat de as net naast het midden zit, beweegt de plaat een beetje op en neer. Deze schuddende beweging zorgt er vervolgens voor dat de plaat kleine rondjes maakt terwijl deze ook om zijn as draait.

Polijst Pads

Soorten polijstpads

Polijstpads zijn ronde schijven die met een klittenband verbinding op je polijstmachine bevestigd. Het type polijstpad heeft veel invloed op hoeveel krassen je weg polijst, maar betekent ook dat je meer moet afbouwen. Je werkt altijd van de meest grove naar meest fijne pad en polijstmiddel. De combinatie van polijstpad en polijstmiddel zorgt ervoor hoeveel krassen er verwijderd worden uit de lak, waarna het afbouwen plaats vindt.

Binnen het segment Rupes machines hebben we aansluitend ook de polijstpads- en polijstmiddelen van Rupes. Ook in de polijstpad zit nog verschil van materiaal zoals foam, wol en microvezel pads.  We behandelen de pads van grof naar fijn.

Blauwe foam pad: De hoge prestaties en agressieve blauwe schuim pad verwijdert ernstige gebreken, doffe lakken of lakken die er slecht aan toe zijn.

Gele foam pad: De middelzachte polijstpad, herstelt de onvolkomenheden die ontstaan zijn door de eerste stap van de blauwe foam pad. Hersteld matige lak en lichte onvolkomenheden zorgt voor een mooie hoogglans in de lak. 

Witte foam pad: De zachte foam pad verwijdert hele fijne onvolkomenheden en creëert een ongelofelijke, hoge glansgraad. Voor de perfectie van je auto.

Wax of Coating

Wax of Coating:

De bescherming die wij aanbrengen als beschermlaag voor uw lak. De bescherming die wij aanbrengen zorgt vooral voor het gemak waarmee vuil verwijderd kan worden van het oppervlak. Wanneer een oppervlak minder snel vies wordt,en het makkelijker schoon te maken is, zorgt dit ervoor dat je minder op de lak hoeft te wrijven wat minder krassen veroorzaakt.
Daarnaast zorgt bescherming ervoor dat chemisch vuil (vogelpoep, zure regen, strooizout etc) zich niet kan hechten aan de lak en daardoor minder effect heeft op de lak.
Door de bescherming is het ook makkelijker om de auto weer schoon te maken en minder kans dat je vuil in de lak wrijft tijdens het wassen.

Wat is wax:
Wax is misschien wel de bekendste vorm van bescherming. Wax is een beschermend middel dat bestaat uit was, bijvoorbeeld carnauba wax, bijenwax of Candelilawax. Wax is een verzamelnaam van het product.

– Wax is in verhouding vrij goedkoop, je verbruikt maar een klein beetje.
– Gemakkelijke werkwijze
– Wax hoeft niet per se een perfect schone ondergrond te hebben.
– Wax geeft maar een tijdelijke bescherming, vaak niet langer dan enkele maanden.

Wat is een coating:
Een coating is eigenlijk een extra harde beschermlaag met zeer specifieke ingrediënten die de prestaties aanzienlijk verhogen. Een coating heeft een levensduur van meerdere jaren. Coating´s zijn zo´n beetje het ultieme beschermende product, en zijn vele malen harder dan een wax.
Voor het aanbrengen van een coating kan plaatsvinden, moet je een perfecte voorbereiding hebben, want wanneer je voorbereiding niet goed is of het lakwerk niet in een topstaat verkeert het resultaat van een coating niet tot z´n recht komt en je minder lang plezier eraan zal beleven. Naast de perfecte voorbereiding is ook volledige aandacht en tijd nodig om het product aan te brengen want een coating is erg gevoelig voor fouten. Een foutief aangebrachte coating zal niet het resultaat geven en veel tijd kosten om te herstellen.

– Zeer harde laag bovenop je lak, die beter bestand is tegen lichte krasjes en vegen.
– Geeft een scherpe, en diepe reflectie op de lak.
– Gaat meerdere jaren mee, tot vijf jaar garantie.
– Door de bescherming van meerdere jaren heb je geen wax meer nodig.

Wat doet een Coating!

Soorten Coatings

PTFE coating:

 

Quartz coating:

 

Ceramic coating: